W dniu dzisiejszym Apple ogłosiło wyniki finansowe za 3 kwartał 2015 r. (2 kwartał roku kalendarzowego). Wyniki są, a jakże, rekordowe. Nie rozwiązano jednak największej tajemnicy, czyli ile sprzedano Apple Watchy.

Sprzedaż Apple w podziale na poszczególne produkty wygląda następująco:

  • iPhone 47,53 mln szt (rok temu 35 mln szt) +35%
  • iPad 10,93 mln szt (rok temu 13,27 mln szt) -18%
  • Komputery Mac 4,79 mln szt (rok temu 4,41 mln szt) +9%

Przełożyło się to następujące przychody:

  • iPhone 31 mld USD (rok temu 19,75 mld USD) +59%!!!
  • iPad 4,5 mld USD (rok temu 5,889 USD) -23%
  • Komputery Mac 6,03 mld USD (rok temu 5,54 USD) +9%
  • Usługi 5,02 mld USD (rok temu 4,48 USD) +12%
  • Inne produkty 2,64 mld USD (rok temu 1,76 mld USD) +49%!!!

Łączna sprzedaż Apple sięgnęła kosmicznych 49,6 mld USD, co daje wzrost o 33% względem 37,43 mld USD rok temu. Zysk Apple wyniósł 10,7 mld USD (rok temu 7,7 mld USD). Najbardziej dynamicznie rosnącym rynkiem dla Apple są Chiny. Wzrost przychodów na tym rynku wynosi dla spółki aż 112% rok do roku. Aktualnie Chiny są drugim, po Ameryce, największym rynkiem dla Apple.

Za tak gigantyczny wzrost zarówno przychodów jak i wyniku odpowiada, jak zawsze, wzrost sprzedaży iPhone’a (+59% w przychodach). Z kolei największą bolączką wyników Apple, jest słabnąca kolejny kwartał z rzędu sprzedaż iPada, która aktualnie odpowiada za mniej niż 10% przychodów spółki.

Kolejny kwartał z rzędu (bez widocznej sezonowej zmienności) rosną przychody z „Usług”, gdzie zawarte są przychody z takich źródeł jak App Store, Mac App Store, iTunes Store, AppleCare, Apple Pay, itp. Według Tima Cooka to sprzedaż aplikacji w App Store odpowiada za ten systematyczny wzrost sprzedaży. Największy wzrost w tej kategorii odnotowano oczywiście w Chinach, gdzie wzrost sprzedaży aplikacji w App Store wzrósł dwukrotnie.

Apple kolejny kwartał z rzędu zwiększa także sprzedaż komputerów Mac. Na tle dramatycznej zapaści rynku PC, sprzedane 4,79 mln sztuk, robi ogromne wrażenie.

Największa zagadka tych wyników kwartalnych, czyli ile sprzedano Apple Watchy, nie została rozwiązana. Przychody z ich sprzedaży ukryto w „Innych produktach”. Przychody w tej kategorii wzrosły rok do roku o 49%. Według Tima Cooka za ten wzrost był odpowiedzialny właśnie Apple Watch. Ile? Tego niestety nie wiemy. Przewidywania analityków mówiły o 1,84 mln sztuk. Cook i Maestrii powiedzieli jedynie, że są bardzo zadowoleni ze sprzedaży Apple Watchy.

Największe wrażenie robi jednak „kupka” pieniędzy, jaką Apple posiada na kontach. W gotówce i płynnych papierach wartościowych Apple posiada niemal 203 mld USD, jednak aż 89% tej góry pieniędzy Apple posiada na kontach poza granicami USA.

źródło: investor.apple.com