Dzisiaj Apple podało wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku obrotowego 2015. (kalendarzowy ostatni kwartał 2014 r.). Był to kwartał świąteczny, w którym to spółka zawsze zwyczajowo osiąga najwyższe wyniki w całym roku.

Nie inaczej było tym razem. Oto podstawowe dane:

  • Przychód 74,6 mld usd (57,59 mld usd rok temu) +30% r/r

W podziale na poszczególne produkty:

  • iPhone 74,4 mln sztuk, przychód 51,2 mld usd (51 mln sztuk i 32 mld usd przychodu rok temu)
  • iPad 21,4 mln sztuk, przychód 8,9 mld usd (26 mln sztuk i 11,4 mld usd przychodu rok temu)
  • Komputery Mac 5,5 mln sztuk, przychód 6,9 mld usd (4,83 mln sztuk i 6,4 mld usd rok temu
  • Usługi, czyli iTunes, App Store, Mac App Store, AppleCare, Apple Pay, itp. 4,8 mld usd przychodu (4,4 mld usd rok temu)
  • Inne produkty, czyli iPody, Apple TV, Beats i akcesoria 2,7 mld usd przychodu (2,8 mld usd rok temu)

Marża brutto Apple wyniosła aż 39,9% (37,9% rok temu), co przełożyło się na zysk w wysokości 18 mld usd wobec 13,1 mld usd rok temu w analogicznym kwartale.

Osiągnięty wynik finansowy jest oczywiście bardzo dobry. Zarówno nieosiągalny dla konkurentów poziom marż jak i sama wielkość przychodu robią ogromne wrażenie. W chwili, gdy piszę te słowa (23:00) akcje Apple rosną w tzw. notowaniach „after hours” o około 5%.

Pozytywy:

  • Ogromny, niespodziewany, wzrost sprzedaży iPhone’a. Prognozowano sprzedaż na poziomie 68 mln sztuk, tymczasem jest ponad 74 mln.
  • Kolejny rekord sprzedaży komputerów Mac.
  • Rekord sprzedaży w App Store.

Negatywy:

  • Słabnąca w zastraszającym tempie, z kwartału na kwartał, sprzedaż iPada.
  • Zanikająca wręcz sprzedaż iPoda, która zapewne odpowiada za gorszy niż rok temu wynik na pozycji „Inne produkty”.
  • Rosnąca w niespotykanym tempie sprzedaż iPhone’a jest jednocześnie problemem dla Apple, wynikającym z uzależnienia się od sprzedaży tylko jednego produktu. Sprzedaż iPhone’a odpowiada za 69% przychodu spółki. Pozostałe produkty powoli przestają mieć znaczenie.

Inne:

  • Widać rosnące dla Apple znaczenie rynku chińskiego. Apple osiągnęło tam przychód 16 mld usd. Dla porównania w całej Europie sprzedaż wygenerowała 17,2 mld usd przychodu. Jest to w chwili obecnej najszybciej rosnący rynek dla spółki. Patrząc na tempo wzrostu zapewne jeden kwartał dzieli nas od momentu, gdy Europa spadnie na trzecie miejsce w strukturze przychodów Apple za Amerykę i Chiny.
  • Od 2007 r., od debiutu pierwszego iPhone’a sprzedano ponad miliard urządzeń z systemem iOS.
  • Apple posiada 178 mld usd w gotówce lub w płynnych papierach wartościowych (rekord wszech czasów)

Źródło: Apple